Wizard of Oz (There is no place like homecoming)

Innan dansen igår så skulle vi ta bilder med vår homecominggrupp. Gruppen bestod av många människor, de flesta hade jag aldrig träffat förut, men det gjorde inget. Vi åkte till ett fint ställe där det fanns vattenfall för att få fina bilder. Min värdpappa tog de flesta bilderna som knäpptes med min kamera, så nu är jag också med på bilder för en gångs skull. 
 
Temat på vår homecomingdans var The Wizard of Oz. Så skolans gympasal såg inte längre ut som en gympasal, det var pyntat med Wizard of Oz grejer. Det var också färgade och blinkande lampor, DJ & massa dansande umgdomar. Jag måste erkänna att innan jag dansen var jag lite rädd att twerking och grinding var de enda dansstilarna som skulle dansas under kvällen, det var vad jag hade hört om homecoming. Men även om vissa körde på i de stilarna så fanns det många som dansade mer svenneaktigt, och det var dom människorna jag höll mig till för det mesta. Själva dansen var kul, även om jag var rätt trött mot slutet efter att ha gått upp tidigt. Tydligen fanns det flera danser som är sådana som "alla" kan, så när de startades blev det värsta high school musical för att alla gick åt samma håll och viftade med armarna likadant. Jag hängde med så gott jag kunde, Clarissa hade försökt lära mig Cupid Shuffle (en sån sång som ALLA kan dansen till, själv hade jag adrig hört låten innan) så jag skulle hänga med på den, för den spelar de varje homecoming, men de som sett mig försöka lära mig danssteg förut kan nog ana att jag var rätt lost ändå. Men jag hade kul, och det är väl det som räknas!
Där har vi Cupid Shuffle, för er som inte heller hade koll på den. 
De flesta flickorna.
De som hade dater till dansen.
Lite synd att denna bilden blev mörk, men det är iallafall Ivana och jag. 
Ivana & hennes date Aaron posade på.
Jag och Clarissa.
Claire, Kristen, Jacob (Kristens date), jag, random tjej och Clarissa. De sa åt oss att vara crazy, ...såhär loco kunde vi bli on the spot.
Hela gruppen. Jag förstod aldrig varför vi skulle ta en bild när alla stod åt fel håll, det var någons mammas påhitt. Men jag laddar upp den nu för att ni ska lägga märke till att jag har brunast ben av hela gänget, cachingggga! 

Pep Assembly

Börjar inlägget med bilder som inte ville laddas upp förra gången. Till vänster ser ni Isis och Masee på WaybackWednesday och till höger är jag och Clarissa på TwinThursday. 
 
Pep Assemblyt var alltså ett event som är till för att tagga till eleverna inför homecoming gamet och alla seniors som ska ta graduation fick gå "the senior walk", alltså de fick gå runt gympasalen några varv med full publik för att de snart tatt sig genom hela high school. Det var dans, cheerleading, spel och lite sånt. Tyvärr var det ganska mörkt där inne så jag fotade inte jättemycket, men här kommer lite bilder iallafall. 
Början av Senior walken. Dom gick under cheerleader-tunneln och lite så.
En läskig militär(?)grupp som går omkring på skolan på mornarna, med gevär och grejer. Jag tycker dom är obehagliga när de kommer marcherande i takt med gevär över axlarna. I bakgrunden är det lite footballplayers också.
Och så lite cheerleading på det. 
 
Detta var alltså under skoldagen. Sen på kvällen skulle det homecominggamet vara! Vi hade teamdinner med XCn och sen åkte vi till matchen. Holy vad det var schoolspirit där! Läktarn var proppad, och folk hejade för fulla muggar. Varje gång vår skola gjorde touchdown så skjöts det fyrverkerier också! Laget vi mötte var rätt kasst, vi vann med 56-0, så det blev en hel del fyrverkerier. Efter (när vi vart ute längre än vad vi fick för XC coachen som sa att vi skulle vara i säng vid 22 för att vi hade ett meet idag, busigt) skulle Ivana som jag var med ta en bild med sin homecomingdate som är en footballspelare, så då gick vi ner på planen bland alla footballspelare och cheerleaders och ja, det kändes som att jag var med i en film. 
 
Idag var det som sagt meet, jag kirrade hem min andra medalj, och fick ny rekordtid på 5K. Nu måste jag verkligen börja fixa mig inför homecoming som är ikväll. Jag har inte planerat jättebra, så det blir lite improvisation på hur jag gör med håret och sminket och så, men det blir nog finfint. Och blir det inte finfint så har jag iallafall fina fötter, min värdmamma har lagt ner typ två timmar på att fila, ta bort mina blåsor, putsa och nagellacka mina fötter. Jag skulle till och med sova med olja och kräm och strumpor för att få fina fötter, något som tydligen är värsta stora grejen här. Man ska ha fina fötter, it is a big deal, som min värdmamma uttryckte det.
 
Jaja, ha det vänner så hörs vi efter min första skoldans här i staterna.

It's friday friday

(Jag tänkte faktiskt skriva igår men internetet hemma krånglade, så nuu sitter jag i skolan och skriver, 57 minuter kvar till första lektionen.)
 
Jag måste säga att jag gillar det här med spiritweek! Det är kul att se alla som klär upp sig, och framförallt att få en ursäkt att klä upp mig själv. Jag vet inte varför men jag har alltid gillat att klä ut mig. 
Jag råkade tyvärr ljuga lite för er i det förrförra inlägget. Jag skrev fel teman för torsdagen & fredagen nu under spiritweek. Rätt ska va:
Torsdag: Twin Thursday. (Man skulle gå ihop i grupperna man ska till homecoming med och matcha varandra. Men eftersom jag inte tog med mig ett par cowboyboots och en flanel så matchade jag bara med Clarissa istället) 
Fredag (idag): FärgFredag. Idag är alltså dagen då juniors ska bära vitt. Det var tur att juniors skulle ha vitt, det är iallafall en färg jag råkar ha på mina kläder. Hade jag vart freshman skulle jag förväntas gå runt i guldkläder, vem har ens det?
 
Idag är det lite specialdag här på skolan, det är assembly. Jag har ingen aning om vad assembly är, men min värdmamma sa åt mig att ta med min kamera till skolan så förhoppningsvis kan jag visa lite bilder från den här assemblygrejen sen. Efter skolan är det teamdinner igen, och sen den stora homecomingmatchen! 
 
Nu skulle jag egentligen visa bilder jag tatt med mobilen men skolans internet begränsar mig för mycket för att ladda upp dom, så ni vänta tills nästa inlägg på dom bilderna och sålänge kolla på detta istället.
Okej jag ger upp, jag vet inte om det syns någon bild ovan, annars får jag försöka ladda upp den igen när jag kommer hem eller något. Det är iallafall ett collage med bilder från hur en vanlig skoldag här kan se ut.

Tourist Tuesday & Bonfire

Jag valde att vara risky och ta kameran runt halsen idag när man skulle klä sig som en turist. Jag klädde inte upp mig jättemycket utan hade bara kameran och en New York reseguide-bok som stack upp ur bakfickan. Vissa gick all in med hawaiiskjortor, solhattar, såndär magfickeväska, och vandrarkängor, andra klädde inte upp sig alls. Så jag var lite mittimellan, lagom är bäst.

Så nu får ni lite bilder från skoldagen. Efter skolan åkte jag och min värdmamma till Chipotle och åt middag för att sponsra skolans footballteam. Holy cow vilken enorm burrito jag fick! Min värdmamma skrattade hela vägen hem i bilen för att den var så löjligt stor. Så jag öppnade upp den hemma och tog ur halva fyllningen och vips så kunde jag göra en egen lunchburrito tills imorgon, supersmidigt. Den burriton som blev kvar efter min lille operation var ändå rejäl. Förstår ni hur stor den var då? Nej det gör ni inte, det var helt bananas.

I skolan pratade alla om någon bonfire som skulle vara på skolan på kvällen också, så jag släpade med mig Clarissa dit. Där avslöjades vilka som blev Homecoming queen & king för alla årskurser. Det bjöds också på en eld (nähä), dans, pratglada ungdomar och smore's. Det var ganska roligt då min kompis Macee presenterade mig för massa av hennes vänner. Folk fick veta att jag var från Sverige och frågade på massor. Jag börjar tröttna lite på frågor som:
How are you liking America?
What is Sweden like?
Is Sweden different from Arizona? How?
Jag vet aldrig vad jag ska svara, och just dom frågorna verkar alla vilja ställa.

Men precis när jag träffade dom som var mest pratglada så var det dags att åka hem, så det var lite synd. Jag hade iallafall en ovanligt trevlig tisdagskväll :)

Lite skolgård/korridor. 
Folk som inte var tillräckligt snabba för att få lunchbord inomhus. Det är nitlott här att få ett lunchbord utomhus.
Jag och Clarissa på lunchen (inomhusbord mhmmm).(Vill också flika in att idag var jag fett trött, fixade mig ca noll innan skolan, och tvättade inte ens håret igår (som man gör varje dag här) och sen när jag kommer till Cross Countryn blir jag påmind om att idag var pictureday... Vi skulle alltså ta bilder som ska vara med i årsboken. Yay...). 
Bonfire! Här eldades det pantrar. Vi brände en annan skolas (skolan som footballsteamet ska spela mot på fredag, det kallas homecoming game och är tydligen stort) maskot.
 
Det var allt för denna gång. Ha det vänner!

Snabb Update

Jag har inte haft tid att skriva på en stund, det har jag egentligen inte nu heller. Men jag kände att bloggen behövde lite update så jag kör ett snabbinlägg nu mellan XC-träning och fotbollsträningen.
 
I helgen har jag:
Sett på tre filmer. The girl who kicked the hornet's nest (sista filmen i millenium-trilogin), The battle of the year (dansfilm med Josh från Drake & Josh och Chris Brown) & In a better world (Mikael Persbrandt woo). Min värdmamma gillar utländska filmer där hon måste ha subtitles, så nu har hon skaffat ett helt lager med svenska filmer för att jag är här. Men det är trevligt att höra lite svenska för omväxlingens skull. 
 
Letat efter klänning till homecoming. Tyvärr utan resultat. Hittade en som jag trivdes i (dvs en som inte gjorde mig till en glittrande marängtårta som visade halva rumpan) men den var för dyr så jag köpte den inte. Jag antar att jag får ta min backup-plan, en klänning jag tog med mig hemifrån Sverige.

Den här veckan är det alltså veckan innan homecoming. Det betyder att det är spiritweek. Spiritweek är när varje veckodag har ett tema, så klär folk sig efter det.
Veckans schema är:
Måndag: Sportsday (jag hade på mig fotbollskläder, då kände jag mig som hemma. Älskar att gå runt i fotbollsshorts)
Tisdag: Touristday. (Funtar på att ta kameran runt halsen, då kan jag knäppa lite bilder under dagen också. Det känns dock lite risky, men om jag har den runt halsen hela dagen ska det väl vara okej. Får se hur jag gör) 
Onsdag: Wayback Wednesday. (Jag har inte en aning om vad jag ska hitta på här) 
Torsdag: Man ska ha på sig sina årskursfärger. Juniors har vitt, så då får jag en anledning att gå runt i vita kläder och framhäva min bränna, hehehehe)
Fredag: Skolans färger. Grön och Guldig ska man alltså gå runt och vara. 
 
Förresten, idag har jag ätit min första skräpmat här i Usa. Vi åkte förbi Wendy's påvägen hem från skolan och köpte hamburgare och pommes frittes. Det smakade väl okej, men jag har haft godare snabbmatsmåltider i mitt liv. Jag är taggad på att testa IN-N-OUT, folk här avgudar det stället, men ja, den dagen kommer väl också.
 
Okej, det blev ett ganska långt inlägg ändå, men nu måste jag verkligen rusa, jag vill ju inte bli sen till min andra testträning med fotbollslaget! 
 
 
Hinner inte fixa någon bild nu, så ni får se trailern till Battle of the year istället!

21 September

Igår hade vi gäster över, det var massa vuxna och några av Clarissas kompisar. Det var första gången jag träffade vissa av Clarissas vänner, de var roliga. Jag tyckte det var massa gäster, men jag är uppenbarigen inte van vid den här familjens gästvanor. 10 pers över på middag är bara att man har lite besök, ingen big deal liksom. 
 
Idag var också morgon träningen inställd, och jesus i taket vad skönt det var att slippa gå upp vid 5. Jag sov ända till 9, nytt sova-länge rekord i det här landet tror jag. Dygnsrytmen blir helknasig när man är van att gå upp vid 5:30 och sova vid 21:30. Eller jag antar att många skulle kalla den normal, men jag tycker inte att det är normalt att vara supertrött och vilja gå och sova vid 22 på en fredagskväll. 
 
Nu skulle jag kunna skriva en hel bok där jag matar klag angående mobilstölden, men jag känner att ni antagligen inte skulle finna det så speciellt kul, så jag svarar på lite frågor istället. 
 
Är det många kristna? 
Där jag bor är det många religiösa, men det är inte direkt något jag märker av eftersom min familj inte är religiösa alls. Det är rätt många kristna här, en hel del är katoliker (om jag förstått det rätt är katolicism en del av kristendomen?) och många är mormoner. Jag tyckte det verkade lite läskigt att det skulle vara massa mormoner här innan jag kom hit, men väl här är det inte direkt något man tänker på. När man pratar eller umgås med någon i skolan är det inte direkt så att man märker att den är mormon. Många pojkar i XC-laget är mormoner, men den enda anledningen till att jag ens vet det är för att tjejerna skämtar om att konvertera dom så de ska sluta vara mormoner, eftersom mormoner bara datear andra mormoner (om de har tillåtelse att datea överhuvudtaget) och flickorna tycker dom är snygga. Jag tycker inte någon roll om människorna jag umgås med är religiösa eller inte, så länge de inte försöker konvertera mig. Dock är jag glad att jag hamnat hos en familj som inte är religiösa, jag tror jag skulle tycka det var jobbigt att anpassa mig till t.ex. en mormonfamiljs livsstil. 
 
Någon snygg som du har fått syn på? Haha nej men aa 
Haha pass. Nejmen det är klart det finns snygga människor här, de finns väl överallt. 

Var du nervös inför första dagen i skolan? 
Jag var inte så speciellt nervös inför första dagen i high school. När jag kom hit hade skolan startat för en vecka sedan. Jag fick veta när jag skulle åka bara ett par dagar innan avresan till New York, så jag tror allt gick för snabbt för att jag skulle hinna bli så nervös. Men det är klart, lite pirrigt var det.

Blev du igenkänd av någon? Att du var utbytesstudent 
Jag tror inte jag blev igenkänd första dagen i korridorerna. En del av lärarna presenterade mig så sen visste väl de jag har lektioner med att jag var "den nya utbytesstudenten från Sverige". Men jag fick veta att folk pratade om mig som Ming 2.0, typ innan jag kom pratade de om att "Ming 2.0" skulle komma, och sen sa de tydligen när de såg mig att "Där är Ming 2.0". Ming var en utbytesstudent på skolan förra året, han var från Taiwan och nu är tydligen jag Ming 2.0, nästa version av den taiwanesiska pojken haha.

Går du i någon klass eller är alla lektioner med olika personer?
Man har alla lektioner med olika personer. Det kanske är någon man har flera lektioner med, t.ex. det är två killar som jag har engelska med som också är i min amerikanska historia klass, och det är en från XC i min matteklass. Men min skola är stor, ca 2500 elever tror jag, så om man går på en mindre skola så kanske man har fler lektioner med samma människor. 
 
Lite XC-kids bara, inget relevant egentligen. Eller jo förresten, kan ni se vilka som är mormoner? Jag ser minst 3 stycken i den här bilden. Jag ser också minst 1 katolik och en helt oreligiös. Som sagt, det är inget som märks, de är schyssta hela bunten! Jag vet att många blivande utbytesstudenter oroar sig för den religiösa biten, men både de religiösa och de icke-religiösa är snälla så det är inte något jag skulle säga att ni behöver oroa er för!
 
 

Phoneless

That's right. I am phoneless. Idag blev min mobil stulen. 
Efter att min värdmor & bror researchat, frågat omkring på hela skolan (skickat security-vaknterna på fel kille så de letade igenom hans ryggsäck och hans päron ringde rektorn och frågade vad de höll på med eftersom han var oskyldig) kom de tillslut fram till vem som hade tatt den. Så de ringde hem till denne, och hen sa att hen "hittat" telefonen och inte lämnat in den till the office. Man får ju tro vad man vill, men huvudsaken är att jag förhoppningsvis får tillbaka den imorgon. Hade dessutom 10 dollar i mobilskalet, men de ska jag nog inte räkna med att få tillbaka. 
 
Det var det mest spännande som hände idag. Men jag har också besökt Costco's för första gången, holy cow vad stort det var. Vi åt också middag ute, så här kommer en liten tutorial på Hur-Man-Äter-Torsdagsmiddag-på-YC's. 
 
1. Hitta en YC's restaurang.
2. Välj vilken storlek på bowl du vill ha och betala för din mat (lägg märke till att det ingår lite extragrejer också)
3. Spana in maten och börja planera vad du vill äta.
4. Proppa din bowl bäst du kan. Ta gärna hjälp av papperbitarna som fanns för att pressa ner maten i skålen. Lägg helst maten i skålen, inte hälften utanför. Jag tappade mat hela tiden och det bildade köer. 
5. Lämna fram maten så de kan tillaga den åt dig på deras enorma stekpannegrej. 
6. Wioala! Maten läggs upp i en finare skål och du får gå och ta ris och soppa i småskålar. Detta var alltså min portion som ni fått följa från grunden. Jag tyckte jag proppade min bowl rätt bra i början, men.... 
... om man vart på stället och var pro på att proppa, så kunde man fylla sin tallrik såhär mycket. Mina värdpäron tävlade vem som kunde fylla bäst. Jag vet inte vem som vann, men bådas bidrag till tävlingen var imponerande. Här har vi min värdmors portion.
 
7. Ät lite frozen yogurt och ta med maten du inte orkade äta upp i en liten låda. Nu har jag lunch till imorgon fixad också, cachinggggg!
 
 

21 pilots

Jag har glömt säga en sak här på bloggen. Jag ska på konsert. Jag är tyvärr inte en av de lyckliga som ska få se Bastille (avis på mina vänner i Sverige som ska på Bastille i November, jag vill ocksåååå..), men när jag kom hit introducerades jag för ett annat band som jag tycker är rätt så bra, 21 Pilots heter dom. Det var Clarissa och en tjej som heter Bianka (en vi sitter med på lunchen) som visade 21 Pilots för mig, så vi ska gå på den konserten tillsammans när de kommer till Phoenix i November. Det skadar ju inte att det var en billig konsert heller, 22 dollar totalt betalar jag för det! 
 
Nu är ni antagligen lika ovetandes om vilka 21 Pilots är som jag var innan jag kom hit, men ni kan ta det lugnt, Clara ska visa er lite låtar.
 
 
 
Kan också berätta att jag kom i mål 4a på XC meetet idag, men det var inte lika stort som de andra. Jag är ganska säker på att jag fick ny rekordtid på 3,1 miles också, WEY :) 

I'm the old lady tonight

Igår var jag och provtränade med ett andra lag här, AZ Arsenal SC hette dom. Detta lag hade mycket bättre nivå på spelet och träningen, de gjorde tillomed flera övningar vi har gjort hemma i Sollentuna så det kändes bra. Coacherna verkar ganska råa men tjejerna i laget verkar schyssta, det var en tjejs födelsedag så det bjöds på cupcakes efter träningen också. Jag ska tillbaka och träna med dom igen nästa måndag. 
 
Idag har jag vart supersatsig i skolan för att slippa läxor och kunna gå och lägga mig tidigt. Så nu sitter jag här, klockan är 20:26 och jag är redo att sova. När man går och lägger sig tidigt i min värdfamilj kallas man för "the old lady" eller "the old man", min värdsyster brukar vara tidig i säng och ta den titeln, men inte ikväll inte. Jag ska inte upp föräns om 9 timmar och detta känns helt fantastiskt. 
Har tyvärr inget nytt och fräscht att bjuda på i bildväg så ni får istället en realtidsbild av hög kvalitet, tagen med webcamen. Såhär ser jag alltså ut precis just nu när jag sitter och skriver, interessant. 
 

Var är Clara?

Jag fortsätter svara på era frågor. Flera stycken av er frågade om var jag bor, och när ni läst detta inlägg borde den frågan vara besvarad.
 
Här i USA bor jag i Mesa, en förort till Arizonas huvudstad Phoenix. 
Arizona ligger som ni kanske vet i sydvästra USA. Gränsar till Kalifornien, Nevada, Utah, New Mexico & Mexiko. När man tänker Arizona kan man koppla till flera olika saker, men i mitt huvud kommer det upp Grand Canyon, öken & Arizona Ice Tea. Hittills har jag bara fått uppleva ökenvärmen här (när jag kom hit var det runt 40°C om dagarna, men det har nu sjunkit en smula till dryga 35°C), men jag hoppas på att få se Grand Canyon också.
 
Mesa är som sagt en förort till Phoenix. Tittar ni på min lilla GIF-karta ovan ser ni att Mesa ligger en bit sydöst om Phoenix, alltså ganska sydligt i Arizona. Mesa är en av de större förorterna här, med ca 400 000 invånare. Jag bor i den östra biten av Mesa, och hittills tycker jag det är ett trevligt område. Det är stora vägar som leder in till mindre vägar och små "byar", såkallade neighborhood. Det finns även en del parker och samlingar med matställen/affärer lite var stans. Liksom huset jag bor i är de flesta husen här är brun/beiga villor med en några palmer eller kaktusar på tomten, och en pool på baksidan.
 
I detta hus bor jag. Fönstret på övervåningen bakom palmen är till mitt rum. 
Nämnvärt är också att folk här använder inte sina ytterdörrar, alla går ut och in i huset via garaget. Det spelar ingen roll om du ska ut med bilen eller bara ut och klippa gräset, det är garaget du går ut genom. Sen jag kom hit har ytterdörren öppnats en gång, när någon kom på besök. Jag antar att det var för att man inte kan gå och knacka på på garaget. 
Såhär ser det ut när man kollar ner längs min gata. Det ser ut ungefär såhär i de flesta neighborhood häromkring skulle jag säga.
En till bild härifrån området, inte för att den visar något speciellt, jag tyckte bara den var fin. 
 
Det ser väldigt annorlunda ut här jämfört med Sverige (nähä). I Sverige när man kollar sig omkring ser man ofta massa träd, grönt. Här är det mesta sandfärgat, och det är inte så vanligt med träd (borträknat palmer och kaktusar). Det mesta man ser när man är ute och åker med bilen är platt mark. Men åt nästan varje håll man kollar omringas man av höga berg, vilket jag tycker är jättefint. De är så höga att det tillomed kan komma lite snö på toppen av dom på vintern. Det enda berget som jag lärt mig namnet på är Camelback Mountain, jag har tyvärr inte någon egen bild på detta berg, men google hjälpte mig lite så ni kan få se ändå. 
Det ser ut som kamelpucklar där som ni kan se, därav namnet. Många av bergen liknar detta, men ändå inte riktigt. Måste också säga att det ser väldigt grönt ut på marken på den här bilden, det kanske ser ut så på vintern, men just nu är det sandfärgat.
 
Jag skulle visa hur mitt rum ser ut också, men jag har inte hunnit fixa/städa det ordentligt för allmänheten så det får bli en annan gång. Hoppas ni fått ett humm om stället jag numera bor på, missade jag något hemskt viktigt som ni undrade angående stället så fråga på. 
 
 
 

Frukostsnack och medalister

Vad käkar du för frulle lil sis? det e min fråga till din samling :*
Hej syster min, och lite extra guldstjärnor till dig för att du ställde en så bra fråga. 
För alla där ute som inte vet det är jag en riktig frukostperson. Alltså på riktigt, varje kväll när jag går och lägger mig börjar jag tagga till inför nästa dags frukost. Jag tänker ut vad jag ska äta för smarrigt, och ibland kan jag inte ens sova för att jag bara vill gå upp och äta min frukost på en gång. 
 
Men nu svar på frågan. Nästan varje vardagsmorgon blir det yoghurt med bär/&frukt och granolamüsli/&valnötter och mandlar. Mmmmmmm, hör ni vad gott eller? Vill ta mig en extra frukost nu på en gång bara för att jag tänker på det. Jag trodde inte jag tyckte om valnötter, men sen jag kom hit käkar jag valnötter som aldrig förr, fast det är inte direkt smaken som är det bästa. Jag tycker det är kul form på dom, de ser ju ut som minihjärnor, och så konsistensen är ju helt fantastisk, tänderna bara delar nöten alldeles slätt och det är perfekt tuggmotstånd. Heheh, ja jag planerar mina frukostar noga så jag får en bra start på dagen.
 
På helgerna blir det ofta lite mer stadiga frukostar, min värdmamma brukar laga omeletter/fattiga riddare/några mexikanska grejer. Och sen har vi ju gått ut på restaurang och ätit frukost en gång.
 
Lite bilder på frukostar jag ätit här ↓.
Uppe höger & nere vänster: Typisk vardagsfrukost för mig här. Vill bara klargöra att skålen jag äter ur är rätt stor så det är inte en liten musportion som det ser ut som. 
Upper höger: Dagens frulle, det är någon mexikansk rätt. Det är två tillagade tortillas med ägg emellan, någon röd kryddig sås över alltihop och lite onion on top. Riktigt smarrigt faktiskt. 
Nedre höger: Min ägg-Benedict som jag visat förut. Från när vi åt ute.
 
Har du hittat någon mer svensk utbytesstudent någonstans? 
Jag träffade några på informationsmötet som var för några veckor sedan, men ingen jag har hållt kontakten med. En av dom bor i samma förort som jag, men vi har varken setts eller hörts sen info-mötet. Så mitt svar på denna fråga får nog bli ett nej.
 
Sen så hade en av coacherna laddat upp lite medaljbilder från igår på facebook, så de lånar jag nu så ni får se.
Jag, Chex, Tim, Jaren (har ingen aning om hur man stavar hans namn, men man uttalar det Järren iallafall), och Jessica.
Medaljpojkarna.
Medaljflickorna.
 
 

Ray Wherley 2013

Igår skulle det vara lagmiddag med cross countryn igen. Men jag var trött och min skjuts dit var sen, så jag tappade helt suget att gå och stannade hemma och gick och la mig tidigt istället. Det var nog smart med tanke på att jag sovit alldeles för lite i veckan och jag skulle vara redo för mitt andra cross country meet idag. 
 
Vi åkte upp till Prescott, ca 2,5 timmar norrut. Den här gången var det "bara" på 1600 meters höjd tävlingen skulle vara. Men den här gången hann vi med en ordentlig uppvärmning, plus att banan var lite kortare (2,6 miles) så det var helt okej ändå. Banan var jättebackig, och en av de stora branta backarna var dessutom sand/småsten, men som tur var var jag så fokuserad så jag glömde tänka på det när jag väl sprang loppet. 
 
Jag kom i mål som nummer 13, och kammade därmed hem min första medalj! (Som mina instafollowers fick veta för flera timmar sen, lite VIP där med nyheterna innan de publiceras här)  Det satt fint kan jag meddela. Förutom att folk kom och berömde mig hela tiden fick även jag och min medalj vara med på många bilder, så då blev det extra kul. Vi var 5 st från Skyline som åkte hem med medaljer. 
 
Min medalj. Rätt färger på snörstumpen också!
Charmiga bilder på en nyduschad Clara. Jag köpte mig en T-shirt i Prescott, tävligen hette visst Ray Wherley. På baksidan står det "The best pace is a suicide pace... And today is a good day to die.", ett rätt brutalt citat från Steve Prefontaine, men allt som är XC-relaterat verkar vara superhardcore.
Lite övriga bilder från dagen. 
 
Nu ska jag gå ner och socialisera med familjen och min värdkusin (en professor på 24 år som mest spelar dataspel lol). Tjing.
 
 

9/11

Idag var det ju som sagt 9/11. Det märktes inte så mycket mer än att vi pratade lite om det på Amerikanska historia-lektionen och att vi hade en tyst minut innan cross country-meetet. Nästan alla flickor från cross countryn hade klätt upp sig idag, det är tydligen något man gör när ens sport har gameday. Eller man gjorde så förra året, i år har man bara på sig matchkläderna hela dagen i skolan. Så t.ex. imorgon är det gameday för footballslaget, så de kommer gå runt hela dagen i sina puffärmade footballströjor. Men vi ville iallafall vara fina istället för att gå runt i våra minishorts och små linnen, like the good old days. 
Se så fina vi var!
 
Jag vet inte om jag har nämnt det innan eller om jag glömt det, men jag har träffat en utbytestjej från Tyskland som bor i närheten av mig. Hon går inte på samma skola som jag (hon går på vår rivalskola, Desert Ridge), men hon gör cross country också, så vi träffades både uppe i Flagstaff i Lördags och idag. Hon är en riktigt trevlig prick hon! Hon är en av de väldigt få utbytesstudenter jag faktiskt klickat med, så det känns bra att hon inte bor alldeles för långt bort. 
 
Jag sa också att det regnade halva dagen i Tisdags och fick en kommentar från min mor "kanske trevligt med lite regn", det tyckte jag var en lite kul kommentar. Det är ju somsagt monsunsäsong här och Tisdagsregnet var galet, det var verkligen inte "lite regn". Det bara öste ner. Ni kanske inte tror att det var så farligt, men jag har minnsann bildbevis. Clarissa tog en bild då, som jag får låna. 
Kolla en sjö. Nej. Detta är egentligen bara en gräsplätt vid sidan av vägen, som poff förvandlades till en sjö. Arizona-borna är inte vana vid allt för mycket vattenställen, så de tog vara på tillfället och paddlade kanot och badade i den nya tillfälliga sjön. Kan vara interessant att veta att idag var denna gräsplätt faktiskt en gräsplätt igen. Magic.
 
 

Picture Day/Taco Tuesday

Idag var det skolfoto så hela skolan var fylld med flickor med superstylade lockade hår och 14 ton smink i försök att se perfekta ut på sina foton som kommer finnas med i yearbooken. Själv var jag faktiskt ganska ambitiös och gick upp hela 14 minuter tidigare än vanligt för att platta håret. A girl gotta do what a girl gotta do liksom. Nejmen jag hade sovit med blött hår och ville inte ha det helt böjt och konstigt på min bild. Jag hoppas på att jag blir okej på skolfotot även fast det kändes sådär när det togs. 
 
Imorgon är det 9/11, en dag alla amerikaner, och de flesta andra nationaliteter, har koll på. Flickorna från XC har bestämt att alla ska klä upp sig med klänningar imorgon i skolan, så jag hoppas min klänning inte är för kort så jag blir dresscodad igen. Tyvärr tror jag den är för kort, men det är den enda jag har så hashtag-fish på den. Sen på eftermiddagen är det ett litet hemma-XC meet, några andra skolor ska komma och springa mot oss på vår mark. Vi ska då dagen till ära ha rosetter i USA:s färger i håret och springa snabbt som vinden. Lol, mina ben är så gott som döda just nu så vi får väl se hur det går. Förhoppningsvis får jag sova lite längre än vanligt imorgon då vi har late-late-start. På onsdagar har vi vanligtvis late-start, och börjar kl 8:30 istället för 8:00. Men när det är late-late-start så har man sovmorgon ända tills kl 10! Halleluja! Folk räknar ner till dessa late-late-start-dagar som om de vore julafton här, de är rätt sällsynta, jag tror man har 3 stycken late-late-starts på ett helt skolår. 
Lite obligatorisk ego-picing på toaletten, såsom man ska göra när man har skolfoto. Spännande ljusskillnader tycker jag. Första bilden är ljuset i badrummet här hemma, andra är ljuset av skoltoans lysrör. 
 
 
PS. Idag hade jag en bön-burrito till lunch istället för de wraps jag gör varje dag annars. Detta gjorde så jag passade in på skolan för på tisdagar är det Taco-Tuesday här, då kan man köpa tacos i kafeterian. Varje veckodag har en speciell maträtt som erbjuds utöver de vanliga som alltid finns (Pizza, Subway-mackor, chips osv). Jag minns inte vad de andra veckodagarna har för namn, men jag ska kolla upp det. DS.
Udate: Haha people, glöm det jag sa om att jag förhoppningsvis får lite sovmorgon imorgon. Vi åker hemifrån kl 06:15 som vanligt, jag får bara 2 timmar extra i skolan (alltså 3,5 h totalt) att göra läxor. Livet med värdmamma som lärare, gotta love it. 

XC?

XC. CC. CXC. Kärt barn har många namn, eller i detta fall förkortningar. Jag fick en fråga om vad Cross Country är och hur man tävlar och tränar i denna sport. Eftersom jag skriver om XC i ungefär varenda inlägg kände jag att det var dags att förklara vad detta är för er vilsna själar hemma i Sverige.

Cross Country är i grund och botten löpning. Man springer längre sträckor på olika underlag, på tid.

Träning

Träningarna går ut på att göra en starkare och mer uthållig, så man ska orka springa de långa sträckorna snabbare. Detta gör vi genom dels att springa långa sträckor (ca 6-7 miles räknas som en lång sträcka, alltså ungefär 1 mil i svenska mått), intervaller, styrketräning osv. En träning är i mitt fall runt 3 timmar lång och kan se ut ungefär såhär:

Uppvärmning- Vi brukar springa 1-2 miles.

Drills- Lite övningar såsom indianhopp, höga knän, utfallssteg, hög-spark och liknande grejer.

1,50's- Intervaller om 150 meter. Vi gör oftast 6 st.

Löpning- T.ex. idag sprang vi en bana runt om i området kring skolan, ca 7 miles blev det.

300's- En annan slags intervallträning på 300 m. Detta är för att man ska öva på att sprinta en längre bit när man är trött, alltså förbereder en på slutspurten i en tävling. 

Ab & Core- Sen går vi in och gör lite plankan, situps, armhävningar och sånt.

Stretch- Stretchar gör vi i ca 47 år. Jag gillar inte stretch och tycker att de stretchar alldeles för mycket. Men det är väl bra antar jag.

Det låter ganska hårt, vilket det också är. Men man kommer in i det ganska snabbt. Innan jag kom hit hade jag sprungit 1 mil ungefär en gång i mitt liv, men man orkar mer än man tror. Cross Country-träning är bra för mental träning också, då man hela tiden måste pressa sig själv för att förbättra tider, orka mer, springa snabbare när man helst vill lägga sig ner på marken och ge upp. Som rektorn sa när vi träffade honom i gymmet "Ni cross country-elever är antagligen mentalt starkast på den här skolan, de amerikanska fotbollsspelarna må vara starkare än en fysiskt, men när det kommer till mental styrka slår ni dom enkelt." 

Vi tränar tillsammans killar och tjejer, vilket jag tycker bra. Jag tror vi är skolans enda sport som inte är uppdelade tjejer-killar när vi tränar. 

Tävling

Jag har ju bara vart på en tävling, men jag tror jag är har tillräcklig koll på detta ändå. 

Även fast man inte springer i en klump med sina skolkamrater under tävlingarna så är faktiskt XC en lagsport. Skolans 7 bästa löpare/löperskor bildar tillsammans ett Varsity-lag. De 7 snabbaste tjejerna bildar alltså skolans girl-varsity-lag. När man startar i en tävling springer alla iväg på samma gång, men efter det är man ensam. Då gäller det att springa tävlingsbanan (som kan variera i längd, men det är nog vanligast med 3,1 miles, 5 km) så snabbt som möjligt. Den som kommer i mål först får 1 poäng, 2an får 2 poäng osv. Man tar sedan de 5 bästa löparna från varje skolas poäng, och summerar ihop det. Det lag som har lägst poäng vinner tävlingen. Nu om ni har vart observanta tänker ni nog "men var det inte 7 stycken som sprang?!" Jo, så var det. De två långsammaste, med högst poäng, lägger inte till sina poäng till laget. Men de är inte värdelösa för det, om någon av de två långsammaste från en skola springer snabbare än någon vars poäng faktiskt läggs ihop till sinskolans summa, så höjs den andra skolans poäng, och din egen skola har alltså större chans att vinna. Det känns som att det blev rätt virrigt där, makear jag sense? 

Man springer alltså inte på en plan bana, utan det är terräng. En bit av loppet kan vara på asfalt, en bit på en stig och kanske en brant backe inne i skogen. 

Man har oftast 4 olika lag i olika kategorier från varje skola. 

Varsity Girls- Skolans 7 snabbaste tjejer.

Varsity Boys- Skolans 7 snabbaste killar.

Junior Varsity Girls (även kallat JV)- Skolans näst snabbaste 5-7 tjejer. Jag tror det ska vara 7 här också, men vi är inte så många tjejer som kör XC på Skyline, så i helgen tävling var vi bara 6 st. Det är i den här gruppen jag springer pga regler från min amerikanska organisation.

Junior Varsity Boys- Samma som JV Girls, fast för pojkar.

Jag tror det var allt jag har att bjuda på om Cross Country. Så nu vet ni vad det är jag sysslar med ungefär 90% av tiden jag inte har lektioner här borta. Jag valde inte själv att gå med i skolans Cross Country-lag, utan det var en överraskning för mig att jag var uppskriven på det. Men jag är glad att det var så för jag gillar både sporten och de trevliga människorna jag lärt känna där.

 Run Forrest, run!