Är det sommarlov?

Här i Mesa har vi gått in i sommarlovsmode. Vi stannar uppe längre än vi borde, vi går ut och äter sent på vardagar, äter glass, kopplar bort skolan, solar på husets baksida. Men jag klagar absolut inte. Att track lugnat ner sig så vi kommer hem tidigt nästan varje dag nu bidrar också till mer ledig tid att göra precis vad man vill. Så vi bara chillar omkring här, och det är supernice. Försöker att inte tänka på att jag bara har mindre än en månad kvar här, och bara ta vara på varje dag så gott jag kan. 
 
Många kul saker närmar sig:
  • 6/5 Twenty One Pilots konsert.
  • 9/5 Avskedskalas för mig, Kristin & Eddie. 
  • 10/5 Prom. 
  • 22/5 Graduation.
  • 24/5 Myrtle Beach.
Påtal om ingenting, här kommer lite bilder från påskmåltiden.
The father vaktade grillen...
...där dessa godsaker fanns.
Inne i köket lagades andra smarrigheter såsom the mother's specialris, svampstuvning och sparris. 
Namnamnam. Såhär kan påskmat se ut i Amerika, inga ägg eller knäckebröd här inte. 
Måltiden avslutades med vattenmelon. Då var the mother glad...
...och Esteban likaså. 
 
 
 

Bastille

Nu kommer inlägget om Bastille, konserten vi var på för nästan en vecka sedan! Det var på söndagen, dagen då alla firar påsk här. Konserten var i Tempe, ett ställe som ligger ungefär 30 minuter ifrån där jag bor. Vi hade planerat att åka dit vid 13-14, för att få en bra plats i kön, och hamna långt fram under konserten. Min familj flyttade påskmåltiden ett par timmar tidigare än vanligt för att vi skulle kunna åka i tid, men det gjorde inte Kristens familj. Så vi var tvungna att vänta på henne (hennes far skulle skjutsa oss dit), och sen vid typ 16 så kom vi iväg. Både mina värdföräldrar och Kristens föräldrar sa att kön inte skulle vara så lång för "det är ju påsk, så folk kommer inte komma dit jättetidigt", men de hade fel. När vi kom dit var det ca 1,5 timmar tills dörrarna skulle öppna, och kön vad låååång. Men som tur var hamnade vi i skuggan under en freeway så väntan var inte så jobbig. Jag tycker synd om de som fått vänta ute i solen, det måste vart svettigt. 
Sen kom vi in. Jag och Kristen sprang för att få bra platser, och Clarissa & Bianka sprang för att köpa merch/tröjor till oss alla. Kön till merchen var lång, och golvet fylldes snart så mycket att när Bianka och Clarissa kom in i själva konsertrummet kunde de inte ta sig till oss. Så jag och Kristen var på ett ställe, medans Clarissa & Bianka var på ett annat ställe. Min och Kristens plats var bra, förutom att jag hade en 2 meter lång grabb precis framför mig. Men efter ett tag lyckades jag ta mig lite åt sidan så sikten var klar! 
Förbandet var To Kill A King, dom var ett gäng trevliga filurer. Jag hade lyssnat lite på dom innan, så jag kunde sjunga med i en sisådär två låtar, men dom var bra.
SEN KOM BASTILLE!
Det var fantastiskt. Jag är 1000% säker på att detta är mitt favoritband på jorden just nu.
Sen efteåt poseade vi med våra nya tröjor. Och vi hittade en Twenty One Pilots affisch där inne också, och började redan när Bastille var färdiga att tagga till för vår nästa konsert som är om inte ens två veckor nu. På samma ställe som Bastille spelade ska Twenty One Pilots spela, och det kommer bli grymt! Vi har redan planer på att åka dit supertidigt så vi hamnar längst fram. 
 
Efter konserten åkte vi hem, och dagen efter i skolan, då jag gick på 4 timmars sömn, den var mindre kul. Men det var det värt, 1000 gånger om. 
 
 

Kändisbesök på skolan

Jag tänkte blogga om Bastille, men eftersom jag inte lyckas få över de bilderna till datorn väntar jag med det. Men när jag ändå sitter här vid datorn så kan jag ju lika gärna slänga in ett nytt inlägg på bloggen. 
 
Livet här rullar på, och jag försöker att inte tänka så mycket på att mitt år snart är över. Jag försöker ta vara på tiden. Skulle kunna använda det som en ursäkt för uteblivet bloggande, men jag har bara vart för lat för att ta tag i bloggen. Plus att jag vet inte vad jag ska skriva om, för dagarna är hyfsat likadana varje dag, och då blir ju inte det så interessant. Men! Det finns en cool sak som jag glömt dela med mig av. Mina skola har en rätt imponerande pool, jag minns inte vad det var, men jag tror den är med på topplistan av Arizonas största pooler. Därför ska 2014 Arena Grand Prix at Mesa (någon simtävling) hållas där imorgon, och ingen mindre än Michael Phelps ska vara där och simma! Coooolt. Så imorgon kommer det antagligen vara kaos på skolan.
 
Och nu funkar det ändå inte att ladda upp någon bild, så jag får la säga tjingeling så länge.
 

Seg Dag

Igår var jag hemskt produktiv. Jag läste en bok, jag tog en springtur, jag skrev & skickade ett brev, jag stickade, och jag städade mitt rum. Så jag lever på den produktiviteten idag med, och har därför världens latdag. Passade bra med vädret också. För en gångs skull är det molnigt, och det blåser absolut ingenting. Jag fick ett litet ryck och gick runt i huset (och utanför) och filmade lite. Sen klippte jag ihop det lite snabbt, och wioala, här kan ni se snuttar av hur en alldeles vanlig latdag kan se ut här hemma. Förutom att det inte var så mycket folk hemma när jag filmade, men det bidrog bara mer till den sega stämningen. Har ni sett hur jag bor förut? Jag minns inte ifall jag visat det.. (Mitt rum kan ni se lite av runt 00:50)
Folk ni kan se i filmen: Clarissa, Jazmin, Eddie, Miriam, Papa Sergio (i bakgrunden) & jag. 
Filmen är i HD kvalitet så jag rekommenderar att se den i minst 720p, annars vore det ju slöseri med skärpa.

3 dagar till Bastille

Nu har jag en långhelg framför mig, så nu får jag förhoppningsvis tid att andas lite. Här i USA får man inte en hel vecka ledigt från skolan, som vi får i Sverige. Här får vi långfredagen ledigt, men that's it. Det är ju bättre än inget alls iallafall. Denna vecka har jag kommit hem från skolan hyfsat tidigt varje dag, vi har 10 dagars easy practice med track. De sista meetsen närmar sig och lika så state, så då vill man ju inte ha träningsvärk eller vara trött i benen. Inte för att jag tävlar i dessa meets, men jag får easy practices ändå. Jag har haft mitt sista track meet, sorgligt nog.
 
Kristins födelsedag var igår, och då drog hon till California för att spendera ett tag där med sina norska kamrater som flög över halva jordklotet för en liten semester tillsammans. Så nu är det rätt tomt här hemma. Eller inte tomt. Vi är fortfarande 6 personer som bor i det här huset just nu. Men det är ju tommare än om 7 personer bor här?? 
 
Idag efter skolan så åkte jag, Clarissa & Miriam och hämtade ut våra biljetter till Bastille (!!!!) som är på söndag (!!), och till Twenty One Pilots, som är den 6 maj. SÅÅÅÅHÄÄÄÄÄR taggad är jag! :D Sitter för tillfället och beundrar min Bastille poster på väggen och diggar deras musik. Är dessutom dödstrött, så jag ska nog försöka gå och lägga mig tidigt idag, jag vill ju vara pigg och glad för min three day weekend jag har framför mig!
Konsertgänget.

Jag fick några frågor

Hej kan inte du ha ett frågor och svar inlägg?
Sure bacon. 

Är highscool som i filmer, typ att cheerleder och fotbollskillarna är de populära och att det typ är fest hela tiden? 
Haha nej, high school är inte direkt som high school musica, tyvärr. Jag kan ju inte svara på hur det är på alla skolor, men på min skola är inte cheerleaders & football pojkarna de mest populära. Här är de populära de som går på sporter. För pojkarna är det framförallt baseball laget som är poppis, och för flickorna är det softball laget. Vissa football pojkar är populära, men de flesta flickorna föredrar baseball pojksen. Jag hänger inte direkt med festisgänget, jag har blivit bjuden till ca 4 partyn under min tid här. Men vissa festar varje helg, så hur mycket fest det är beror helt på vilken umgängeskrets du är i. 

Var alla hjärtansdag kul? Fick du nåt, och gav du nåt? 
Alla hjärtans dag var en big deal här. Folk gick runt med hjärtballonger, blommor & nallebjörnar. Vissa skickade "crushgrams" (som polkagrisarna i meangirls typ, "four for you, Glen Coco.") eller skickade presenter som levererades under lektionstid. Det var kul att se hur annorlunda från Sveriges alla hjärtans dag det var. Jag skickade/gav ingenting. Det ända jag fick den dagen var en rosformad klubba från en kompis, och ett kort från Bianka. Eller hon glömde det hemma, men jag fick en bild på kortet, haha.

Vilken organisation åker du med? 
Jag åker med Explorius som svensk organisation, och blev tilldelad Educatius som amerikansk organisation.
 
Vad är bra respektive dåligt med den? 
Med Explorius är jag helnöjd. Har inget alls att klaga på som jag kan komma på för tillfället. De har hjälpt mig när jag behövt hjälp (vilket har vart ca 1 gång). 
Jag ska vara ärlig och säga att jag tycker inte om Educatius. Både jag, Kristin & Eddie har Educatius, och ingen av oss tycker de är något vidare. De har regler vi ogillar (t.ex. att vi inte kan tävla varsity i skolsporter), de har gett värdfamiljerna felaktig information om flera saker (t.ex. sa de att lutheranism var religionen de flesta svenskar är. Vad är ens lutheranism? Jag hade aldrig hört talas om det innan min värdfamilj frågade mig om den). De har även haft lite strul inom organisationen som påverkat oss, och gjort så att jag var tvungen att byta lokal kontaktperson osv. 

Vilka regler har din vfamilj satt upp åt dig? 
Min värdfamilj har inte några speciella regler tror jag. Har curfew på midnatt, men det är inte superstrikt direkt. Kommer jag hem 00:10 så är det lugnt, men jag hör av mig ifall jag blir sen eller så. Jag förväntas klara mig bra i skolan, ta hand om disken då och då, hålla hyfsat rent på mitt rum (heheheh jag kör på stängd-dörr-strategin), och jag får inte äta på övervåningen. Så jag har det rätt chill på denna fronten.

Vilka regler har organisationen? 
Jag tror de flesta organisationer har ungefär samma regler:
-Ingen alkohol/droger (då blir man hemskickad)
-Man måste ha minst C i alla ämnen (Nemas problemas på min skola)
-Man får inte gifta sig/bli gravid under året
-Man får inte göra några stora livspåverkande beslut (typ tatuera/pierca sig)
-Man får inte ha ett jobb här eller ta körkort
-Inte bryta mot landet man är is lagar.
Det är säkert en del fler, men det här var de jag kunde komma på nu. Rätt enkelt att följa enligt mig.
 
Gick du på friidrott i Sverige? 
Nej, jag har aldrig gått på friidrott i hela mitt liv. Jag var inte ens så speciellt bra när vi hade friidrott på skolidrotten haha. Jag spelade fotboll hemma. När jag kom hit så var jag ju tydligen upsignad för cross country, och det var mina vänner från cross countryn som sa till mig att jag borde joina track, så det är så jag hamnade där. Men friidrott är kul tycker jag!

Är det lätt elr svårt att komma in i gäng? 
Jag tycker det är både lätt och svårt. Det är rätt lätt att komma in i laget ifall man spelar någon sport, iallafall på min skola. Men man måste vara berädd på att behöva bjuda in sig själv i konversationer, eller fråga ifall man kan hänga med på saker, och inte förvänta sig att bara bli medbjuden. Jag är bättre kompis med folk jag har sport med än folk jag bara har lektioner med. Så det är inte lätt-lätt, men definitivt lättARE om du engagerar dig i någon sport/klubb. 

Jag har E, G i engelska, tror du att jag klarar mig på det om jag åker till USA? 
Ja! Du behöver inte oroa dig för engelskan. Vi är rätt bra på engelska, vi skandinaver. Det är flera utbytesstudenter som kom från Brasilien till min skola, som knappt pratade någon engelska alls, och de klarar sig ändå. So you will be fine, det är jag säker på!

Tack!
Ingen orsak. Hoppas svaren dög, om inte, fråga igen, mer specifikt. Sorry att det dröjde lite med svaren, men bättre sent än aldrig är mitt motto!
Kristin, Chex & Jacob är tuffa.

New York Times in Tempe

Igår var the day. Det var dags för prom! Hela dagen spenderades till att göra mig i ordning. Vaknade, cyklade och köpte hårspray & bobbypins, duschade, och sen började hela prodeduren. Kristin målade mina naglar på både fötter och händer. Sen fixade hon mitt hår. Vi var på "hair night" hos Andrew i Fredags, eller Andrew's syster. Hon är nästintill hårexpert, och hon lärde oss lite olika frisyrer. Så jag litade på att Kristin lärt sig tillräckligt dagen innan för att kunna fixa mitt hår igår. Hon kämpade på, och vi fick ändra lite planer, men tillslut hade jag en fancy frisyr. Sen var det smink, både i ansiktet, och för att täcka min sportbh-bränna på ryggen. Ca 4 timmar senare var jag redo för prom. Tack till Miriam & Kristin för att de så tålmodigt fixade mig!
 
Nate kom och hämtade upp mig, och vi åkte till en sjö där hans moster fotade oss litegranna. Efter det åkte vi till en restaurang och åt. Det var en cool restaurang, all mat var liksom inbakad där. Jag beställde en lax & sparris grej, som då kom inbakad. Som en calzone, fast det var inte pizza. Om det makear any sense? Tillomed efterrätten var inbakad. Det blev äpple & kanel inbakat, med caramel tjosan på toppen och glass vid sidan. På en skala från 1-10 hur smarrigt det var, så var detta en 10. Supergott! 
 
Sen for vi vidare till själva dansen. Temat var New York Times, och runt den röda mattan var kulisser av frihetsgudinnan, gula taxisar, skyskrapor och sådant. Det var riktigt fancy. Stället var fint, byggnaden vi var i var precis bredvid en flod/sjö med broar över. Broarna hade ljus i olika färger, som på kvällen när det var mörkt var jättefint. 
 
Själva dansen då? Jag hade inte överdrivet höga förväntningar, för det jag hade hört om prom innan var att alla klädde upp sig och hajpade asmycket över något som kunde liknas vid ett mellanstadiedisco. Så var inte fallet för mig. Dj:n var för en gångs skull bra, och dansen var väl som den brukar vara här i USA. Grinding och cirklar som folk hoppar in i för att showa off sina moves. Bredvid dansrummet hade de en aula typ, där de hade hyrt entertainers. Jag såg en standup snubbe som var kul, och en jonglerarman som var... speciell. De hade fler akter, men då gick vi ut och dansade istället. 
 
Jag lämnade min telefon i bilen, så jag har inga bilder från själva dansen, men jag lite bilder från innan kan jag bjussa på.
Fotocred till Kristin för de 2 första bilderna, och fotocred till Nate's aunt för de 2 sista.

Lite catchup

Det var ett tag sedan! 
Jag har haft fullt upp, och har inte haft tid till bloggen. Idag släpptes vi från practice supertidigt, för ovanlighetens skull. Jag brukar komma hem från skolan runt 18, men idag kom vi hem vid typ 15:30. Detta eftersom vi haft hårda träningar och flera meets den senaste veckan, så vi fick vila lite idag. Påtal om track meets! Jag har fått nytt rekord på både 1 mile (!!!) och höjdhopp (!!!). Känner att min friidrottskarriär skjuter i taket hära. 
 
Denna vecka är också värmen tillbaka. Gårdagens trackmeet var i 36°C värme, och idag hade vi hela 38 grader. Så det var rätt skönt att vi knappt hade någon practice. Jag har lyckats bränna mig en del, så så fort jag är ute i solen nu tar jag på mig solskyddsfaktor 50. Och jag som max använt typ solskyddsfaktor 25 innan i mitt liv. Ojojoj. Känner mig så foreign när jag inte kan hantera solen, så orutinerad. Men ändå älskar jag värmen! 
 
Lite andra grejer som jag sysslat med sen jag skrev sist är: 
 
-Jag har vart och bowlat med prompojken, Kristin & prompojkens kompis (som hette Bacon haha).
 
-Ätit Frozen Yogurt. Familjen här har en addiction. Frozen Yogurt 24/7. 
 
-Vart i California igen! Med fysikklubben. Vi åkte till Six Flags, Magic Mountain. 
Som jag tror jag sagt, för länge sedan, är den största anledningen till att folk joinar fysikklubben resan till Six Flags. Det var i Lördags, och det var kalas. Bussen lämnade skolan kl 00:15 i lördags, och vi kom fram till Sixflags runt 9 på morgonen. Sen spenderade vi hela dagen där. Det var CRAYYY vad galna bergodalbanor dom hade där! Dom hade en exakt kopia av "insane" som finns på Gröna Lund, och nästan alla olika attraktioner hade loopar och sånt. Och jag fegade inte ur en endaste gång, jag snurrade omkring, skjöts upp i luften, droppades nästan ner i marken, och jag vet inte vad. Sedan kl 21 for vi hem, med bara ett stopp på in-n-out. Och vid 5:30 på söndag morgon var vi tillbaka i Mesa. Bussresorna var USCH. Inget utrymme för benen och obekvämt, så jag sov knappt något alls. Men det var ändå väldigt värt alla busstimmar. 14 thumbs up till denna trip!
 
-Vart på skolans talangshow.
Folk sjöng, dansade, spelade säckpipa, etc. Det var en trevlig upplevelse. Min kompis Chex var med och spelade ukulele och hans kompis sjöng. 
 
-Vart på teamdinner hos Claire.
Första track teamdinnern. Det var trevligt med bonfire och grejs. Egentligen skulle det bara vara distance girls, men sen kom dintance pojkar, och en del sprinters också. Lite team bonding skadar aldrig. 
Lite blandade mobilbilder från dessa dagar. 
 
 

April April Din Dumma Sill

Tjo! Long time no see. 
Satt och läste bloggar, och folk hade uppdaterat så fint och bra så jag blev lite avis. Jag vill ju också ha en nice väluppdaterad blogg. Så here we go. Under min bloggfrånvaro har jag gjort en hel del.
-Jag har vart på Mugge's 18 års party.
-Jag har köpt en promdress.
-Jag har sett Divergent på bio.
-Jag har läst ut Paper Towns.
-Jag har vart allmänt cool och expanderat mitt engelska vokabulär. 
(Trodde min lista skulle bli längre än 4 punkter, för det känns som jag gjort massor, men... Jag tog en nödpunkt, för att det skulle se lite bättre ut. (Även om det är sant. Jag kan härmed använda ord såsom perforated & horrendous))
 
Och så har April kommit. Vilket betyder 11 dagar till Desert Ridge's prom. 15 dagar till Kristins födelsedag. 19 Dagar till Bastille. Alldeles för lite tid kvar. Hjälp. Tiden går för snabbt, sakta ner den! Någon?! 
Första April. Sedan 06:25 imorse när jag kom på att det var April Fools Day var jag på helspänn. Ingen skulle få lura Clara. Sen säger min syster att hon förlängt sin vistelse i Sydafrika och kommer komma hem i juli istället för maj. Går jag på den? Ja. Åååh. Jag som var helt inställd på att inte låta mig luras på hela dagen, och så faller jag för första attacken?! Buhu, trodde jag var bättre än så. Min kemilärare hade skrivit upp i kalendern på tavlan att vi skulle ha prov imorgon också. Och jag har vanligtvis inte superkoll på när vi har prov (jag kan redan det mesta, så jag bara goar with the flow), gick på det i en halv sekund innan hjärnan hann ifatt och kom ihåg vilket datum det var. Hann inte säga något om det → ingen märkte att jag gick på det → gills knappt. 
 
Har för övrigt blitt nominerad till den där "5 vardagsbilder" leken på instagram. Lite press på att uppdatera, men det kunde jag behöva. Tack Olivia för att du nominerade mig, nu känner jag mig som en topp-instagrammare igen. Ska nog försöka hålla uppe uppdateringen lite bättre även när mina 5 dagar är slut. Så ja, vill ni se mer av The Fabulous Life of Claraizona kan ni ju alltid checka out min insta. #FOLLOW4FOLLOW #FOLLOWIFYOULIKEDOGS. Hehe skoja. Detta börjar gå lite överstyr nu. Ska nog runda av. (clarabenedictsson @ insta förresten, ifall min reklam lockade några nya fans heheheh)
 
Tjoflöjt.
Webcam bilder av högsta kvalitet, föreställande en oduschad Clara, även hon av hösta kvalitet.