Happy day after thanksgiving

Traditionerna fortsätter och dagen efter thanksgiving tillbringades i Red Mountain Park. En finfin park där det grillades, åts tacos och andra smarrigheter, och spelades diverse sporter. Vi körde softball/baseball, fotboll, kastade frisbee & amerikansk fotboll, och volleyboll. Det har vart en riktig toppendag, och den blev inte direkt sämre av att det var fint väder och jag kunde gå runt i korta shorts och en tunn t-shirt. Detta är November i Arizona, och jag klagar absolut inte! Jag har inte överdrivet mycket att säga om denna dagen, så istället för att bara babbla på om onödiga saker tänker jag visa bilder. Clarissa har tagit de flesta bilderna då jag för det mesta var upptagen med att springa omkring och vinna i alla olika sporter. Märkte nu att bara volleybollen fastnade på bild. Woopz. Clarissa står för de flesta bilderna.

 Fiestaban lagar mat profisionellt.
Fin bild på Miriam & Anette.
Kristin & Sergio. Kristin posar på som vanligt.
Redo för volleyboll.
 

Thanksgiving

Thanksgiving. Nu har jag upplevt denna amerikanska högtid som jag hört så mycket om, många av mina vänners favorithögtid. I min familj firas den genom att släkten kommer hela vägen från Texas, och så firar man ihop. Så nu har jag fått träffa ännu fler av mina värdkusiner, trevligt trevligt!
 
Iallafall. Onsdagen var min sista skoldag för veckan, och när jag kom hem från skolan i onsdags så var en av mina värdkusiner, Ronny, som jag träffat förut, redan här. Senare på kvällen kom resten av släkten, men inte alla som det var planerat skulle komma. Torsdagen var själva thanksgiving dagen. Dagen som går ut på mat & amerikansk fotboll. Så efter frukost började traditionerna och vi tog oss till en park där vi spelade amerikansk fotboll, det var första gången för mig, men jag tycker nog att jag var helt ok ändå. Bröt mot en del regler som jag inte visste om, men gjorde även touchdowns. Vi spelade även ultimate frisbee, något jag bara gjort på skolidrotten hemma. Så jag var lite bekant med sporten. Det var iallafall roligt. Sen var det hem, spela lite schack och sånt där som man bara gör när man väntar på att tiden ska gå.  Sen blev det iallafall dags för middagen. Turkey, potatismos, pumpkinpie och andra smarrigheter serverades. Jag minns inte allt, men jag testade nästan allt, och jesus vad mätt jag blev. Jag tror jag gjorde den här thanksgivinggrejen rätt. 
 
Efter det åkte vissa iväg på black friday shopping. För er som inte vet vad det är: Black friday är dagen efter thanksgiving då affärerna är öppna hela natten och alla priser är pressade mot botten. Så shoppa billigt mitt i natten, men akta dig, för människor är galna. Du kan hålla något i handen, och någon annan springer förbi och snappar åt sig det du håller i för att dom vill ha det. Crazyyy. Och köerna är låååånga. Jag åkte inte och shoppade, utan jag stannade hemma och spelade tv-spel istället. 
 
Det var min thanksgiving, och för att inte göra ett inlägg lika långt som the great wall of china så avslutar jag nu med lite bilder och tar idag, dagen efter thanksgiving, i ett annat inlägg.
Football. 
Mer football.
Sen var det hem och kolla på football. Heja cowboys. Eller något sånt. Jag är inte så insatt.
Förberedelser i köket. Sergio fixar turkeyn. Vi hade förresten 4 turkeys, rikligt ska det vara.
Sen en rätt crappy bild på ungdomsbordet, men det var den bästa som knäpptes av oss. Så här har vi värdsyskon, värdkusiner och kompis. 
 

Twenty one pilots

Mer catchup. 
Förra tisdagen var det tisdagslyx. Jag, Cis, Bianka & Kristen var på konsert, twenty one pilots konsert närmare bestämt. Jag gick tidigt från skolan för att åka in till Phoenix där konserten skulle vara. Vi släpptes av på fel ställe och fick virra omkring lite innan vi hittade rätt ställe och kunde börja köa. Vi köade inte så länge, bara någon timma eller så. Sen stämplades våra händer, och vi fick gå in. Vi köpte t-tröjor och två förband kom in innan det var dags. Förbanden var faktiskt rätt bra, de höll på lite länge bara, vi var ju taggade på att se twenty one pilots. 
När de 21 piloterna äntligen kom och satte igång var stämningen på topp! Herre min jesus, det var en bra konsert. Vi dansade och sjöng som aldrig förr (inte som aldrig förr, men som inte så många gånger förr) och det var alldeles fantastiskt. Min tisdagskväll fick 10/10 toasters. Vi kom hem runt kl 2 på natten, och 3 timmar och 45 mintuter innan mitt alarm vanligtvis går igång under veckorna. Så dagen efter var jag rätt så död, men det var det värt!
 
Uppe höger: Innan konserten.
Uppe höger & nere vänster: Under konserten.
Nere höger: Efter konserten, i min twenty one pilots tröja och hemgjorda (!) beanie.
 

Catching Fire

Dagen kom. Dagen jag har väntat så länge på. Dagen då Catching Fire kom. Jappz. 
Igår var jag och kollade på Catching Fire med Fiestaban & Cis. Jag ska inte spoila någonting för er, men alltså, jag kan väl få säga att den var bra iallafall? För det var den. Och jag var cool och fick se den den 21 November istället för den 22 då den egentligen har premiär. Whoppa! 
 
Men idag är det också en viktig dag! Inte för att jag ska till Arizona Science Center med fysikklubben, utan för att min allra käraste syster fyller 20 hela år idag. Ha den äran på bemärkelsedagen syster. Även min kära vän Felicia firar 17 år på jorden idag. Grattis till Felicia också! 
 
Kan också passa på att svara på frågan om Kristin & Edurne går på Skyline, samma skola som jag går på. Det gör dom. Fast Edurne är sophomore, jag är junior & Kristin är senior. Jag har inga lektioner eller så med någon av dom.
 

Sedona

Okej, nu börjas det med catchupen.
 
Efter att vi spenderat en dag uppe i Grand Canyon, och en natt i Flagstaff började vi köra hemåt. Men vi åkte inte raka vägen hem. Vi stannade på flera platser på vägen. 
Stopp 1. Woah. Snö! Man kan knappt tro att detta är Arizona, staten som består mestadels av öken. Men när vi skulle fördriva lite tid i väntan på att en affär skulle öppna åkte vi upp i bergen. Det är ju inte direkt mycket snö, men ändå, det kändes nästan som att man var tillbaka i Svearike för ett ögonblick.
Ju närmre vi kom Sedona, desto rödare blev omgivningen. 
Folk åkte ner längs den här floden eller vad det är. Liksom åkte, forsade ner, på bara rumpan. Aj. Vi frågade några om det gjorde ont men de sa att det inte gjorde det, jag tror att deras rumpor måste vart bortdomnade av det kalla vattnet. Vattnet kommer från smält snö uppe i bergen, och det verkade inte värmas upp ett dugg för det var verkligen iskallt. 
Jag, Cis & Kristin säger potato.
Hej. Hej. Hej. 
Stopp 3. Bara lite snabbt längs vägkanten. Vi stannade och provsmakade & köpte lite organic apples. De var supergoda.
Stopp 4. Sedona! Se så fint det är. En riktig liten mysstad. Allt var rött och trevligt och kolla bara på den blommiga grisen med rosiga kinder i förgrunden, han representerar staden alldeles utmärkt.
Vi lunchade och gick omkring i lite butiker. Vi testade också lite frozen yogurt (<33333). Det var smarr. Jag la på så mycket grejer på min yogurt att man inte ens såg att jag hade någon yogurt i min skål. Yogurt. Nu låtsas jag att jag vart nyttig och ätit yogurt, det låter lite nyttigare än glass men jag vet inte om det faktiskt är det.
Stopp 5. Bara ett ställe med fin utsikt. Alla dom här bergsgrejerna här är så coola. Har cirkus 21434525 bilder på röda berg.
Lollus Lollus. 
 
Det får bli allt för denna gången. Vi hade en riktigt bra trip. Jag gillade verkligen Sedona, och även om det låter lite knas så tror jag att jag gillade Sedona bättre än Grand Canyon. Det var så rött och fint. Nu är jag supersömnig så jag ska nog pallra mig i säng snart. Godnatt Sverige.

Tacka vet jag Fiestaban

Esteban tog tag i internetproblemet idag, så nu fungerar det igen. Tack Esteban, eller som jag brukar säga, Fiestaban. Nu måste jag bara skriva en uppsats som är tills imorgon innan jag kan börja uppdatera er om vad som hänt sen sist. 
Fiestaban i egen hög person.

Jag har inte glömt er

Jag tänkte bara meddela att vårt internet hemma krånglar massor, så jag kan inte blogga från min dator. Har faktiskt försökt i tre dagar. Så nu skriver jag från mobilen, därav blir det bildlöstinlägg. Men så ni vet att jag lever iallfall. Håll ut kamrater, uppdatering kommer när internetet kommer igång igen. Ha det så länge.

The Grand Canyon

Nu är jag tillbaka nere i Mesa igen. Det blev en riktig toppenutflykt, och jag har runt 560 nya bilder på min kamera från den här helgen! Så ska det vara. Jag känner inte att jag har överdirvet mycket att skriva om denna utflykt, utan ni får istället massa bilder. 
Roadtrippin mot the Grand Canyon. Vi hade hört att det skulle ta runt 5 timmar att bila hela vägen dit, men vi var framme redan efter 3 timmar & 45 minuter, så det var inte så farligt.
Det var så stort. Kändes nästan fake så stort det var. 
Människor som var där jag är ganska säker på att man inte fick vara. Coolt, och se hur små de ser ut att vara, de var ändå hyfsat nära oss.
Kristin & jag skrattar åt något. Jag gillar den här bilden.
Efter ett ha gått runt och fotat och ätit lite på det första stället tog vi en shuttlebus vidare till ett annat ställe där vi skulle kolla på solnedgången.
Alla utom Kristin. Någon var ju tvungen att ta bilden också.
Edurne var loca och gick alltid ut till kanten för att få bra bilder. 
Solen gick ner så fint så. 
 
När vi var färdiga i Grand Canyon åkte vi en timma tillbaka hemmåt, och stannade och spenderade natten i Flagstaff. Där var det kallt. Eller så är det jag som blivit bortskämd av all värme här. Vi åt iallafall på en restaurang, där jag beställde lasagne. Herregud, jag åt alldeles för mycket, mådde illa nästan ett helt dygn efter att jag ätit upp den där lasagnen. Men vi hade roligt iallafall, och jag skrattade så jag grät åt jag vet inte ens vad. Men nu får det räcka för den här gången. Fortsättning följer, jag har bara visat bilder från halva utflykten, men resten kommer senare.

A trip up north

Soccer tryoutsen går helt ok, och idag fick jag veta att jag kommit med i laget. Efter två gallringar. Det var trevligt, men något som är mindre trevligt är att jag tror mina fötter sväller upp mer här av värmen än de gör hemma, så mina fotbollsskor har blitt för små. Eller så har mina fötter växt, men det tvivlar jag på. Men även om fötterna gjorde ont så känns det fint att vara tillbaka på planen. Och håll i hatten för här kommer goda nyheter, en tjej i skollaget bor på min gata. Denna tjejen råkar ha körkort och bil. Jag kan få skjuts av henne till skolan ibland! Detta betyder att jag kommer kunna åka hemifrån kl 7:35 istället för 6:20, alltså över en timme extra sömn. Whoppaaa! 
 
Minns någon att jag sa att jag skulle på utflykt den kommande helgen? Om inte så säger jag det igen nu, med lite mer specifik information. Vi ska roadtrippa uppåt i Arizona till the Grand Canyon! "Vi" är min värdfamilj, jag och så är min värdfamilj så schysst så Kristin (Norge) och Edurne (Spanien) får också hänga med. Det ska bli riktigt kul! Vi åker på lördag morgon/förmiddag och kommer hem söndag kväll. När jag kommer hem därifrån vågar jag nog lova lite bilder, för fetkameran hänkar och jag tänker fota som aldrig förr. Det är väl nästan obligatoriskt när man ska besöka ett av "The seven wonders of the world".
 
Imorgon är det fredag, den sista tryouten för fotbollen, och sen på kvällen så kanske jag dras med på trippeldate. Så jag är osäker på om jag kommer ha någon tid att uppdatera bloggen igen innan vi far, men då vet ni iallafall lite vad jag sysslar med. Harehoj, I'll be back when I'll be back.
Fysikklubbsgänget som åkte till planetariumet.
Cross country laget från när vi hade practice i the Death Valley. Kan ni hitta mig? 
(Facit: Jag är uppe till höger, bredvid den orangea tröjan) 
Det är sorgligt att cross country tiden är slut, jag kanske inte kommer sakna allt springande, men alla människor. Ett så härligt gäng, åh.
 

A bargain

Nu har jag vart på min första soccer tryout. Det är varje dag den här veckan, och sen är det bestämt vilka som spelar varsity, vilka som spelar JV och vilka som kickas. Jag tror iallafall att vissa kickas ut. Det var ett väldigt blandat gäng som intog planen idag, vissa tror jag aldrig hade rört en boll förut. Ändå betedde de sig som att de var drottningar på planen och berättade för alla när man skulle göra vad, och när man skulle vara tyst för att coachen pratade. Jaja. Jag kan med säkerhet säga att jag var långt ifrån sämst på planen, så det här ska nog gå bra. Nu är jag hemma lite snabbt innan det är dags att åka vidare till nästa fotbollsträning, med klubblaget. 
 
Shortsen jag köpte för 4 dollar var inget speciellt, och jag är ju som tidigare sagt ingen modebloggerska, men när man får en fråga ifall man kan visa bild på dom kan man ju inte svika sina fans. Bild på kompisen jag picknickade med efterfrågades också, men jag har tyvärr inga bilder på honom. Jag får väl börja ta med fetkameran ännu lite oftare, så jag kan bli den mästerbloggerskan jag är innerst inne, med finfina bilder på allt och alla.... Iallafall, shortsen: 
Tadaaa. Hoppas det inte är några amerikaner som läser min blogg, för de skulle nog anse att det var super inapropriate att jag lägger upp en bild på min rumpa. Men jag har ju byxor på mig, så det är väl okej? Hoppas det.

En helgssammanfattning

 
En mycket trevlig helg har passerat. I fredags gjorde cross country laget historia genom att bli det första laget (på tjejsidan) från Skyline att ta sig till state. Både pojkarna och flickorna sprang bra och kvalificerade sig till att tävla state nästa vecka. Jag fick gå från skolan för att kolla på och hjälpa till när varsitykidsen sprang, så jag klagar inte heller. Men något som är mindre kul är att jag troligtvis inte kommer kunna vara där när dom springer på state. Familjen planerar nämligen en utflykt nästa helg, men mer om det senare.
På fredagskvällen hade jag mer aktiviteter. Eftersom jag är cool och är med i skolans fysikklubb så åkte vi till ett planetarium. Alltså typ som en bio, fast att projektorn visare bilden överallt i taket, och dom snackade massa om rymden. Det var coolt. Och efter det åkte vi och åt på IN N OUT, och sen iväg till den sista hemmamatchen för footballslaget. Dom förlorade. Men iallafall, min fredag var fullspäckad med aktiviteter.
På lördagen fick jag sova ut, och lata mig hela dagen. Fast på kvällen hade jag picknick med en kompis, det var mycket trevligt må jag säga.
Sen har vi idag också. Seg dag på förmiddagen, och eftermiddagen spenderades med min värdmamma i en galleria. Holy cow vad enorma alla malls är här. Och de har verkligen alla affärer. Typ Täby Centrum XXXL. Jag shoppade litegranna och måste skryta lite om ett kap jag gjorde. Ett par jeansshorts för 4 dollar. Alltså typ 25-30 kr. Hur billigt? Som min värdmamma sa "It would be a sin not to buy them". Jaja, nu måste jag börja göra mig i ordning för att gå och lägga mig, jag måste vara utvilad och pigg imorgon för det är soccer tryouts för skolans fotbollslag. Godnatt på er.
Såhär chill känner jag mig just nu. Som en Clara i Indien 2007. Cool.

Halloween

Det är redan november och att tiden går så snabbt skrämmer mig. Igår var det alltså den 31 oktober, halloween. Eftersom det vankas sectionals tävling idag för varisty kidsen så hade vi, som innan varje meet, en team dinner. Eftersom team dinnern råkade bli på halloween så klädde nästan alla ut sig. Eftersom jag inte prioriterat att packa med mig någon halloween utklädnad i min resväska från Sverige lånade jag Clarissas ninjadräkt. Team dinnern var skoj som vanligt, och sen när folk började åka hem bestämde sig ett par stycken för att de ville gå bus eller godis. Man slutar tydligen aldrig gå bus eller godis här. Hemma slutar man väl när man är 11-12 år gammal, men här gick vi, 17 år gamla, och vi var inte ens de äldsta som gick omkring. Det var roligt att få se hur Usa firar halloween. Mycket dekorationer på husen, och folk som delade ut godis satt ofta utanför sina hus i campingstolar och bara väntade på att man skulle gå dit och trick or treata. Många hade också tänt bonfires på garageuppfarten, antar att det skulle kännas som häxgrejer. Det var kul. Jag hade faktiskt med mig kameran så här kommer för en gångs skull lite kvalitetsbilder, woo! 
Häxan Claire & Batgirl Stella.
Gruppfoto!