18 Års Dagen

Jag hade en riktig kalasfödelsedag. Jag vaknade på morgonen och åt supersmarrig hemgjord granola som Eddie hade gjort till mig. Vädret var på topp, solen sken och jag kunde gå runt i shorts även fast det är januari. 
På dagen åkte jag, Kristin, Eddie, Clarissa, Kristen, Mugge & Oscar till jumpstreet. Det är ett ställe med massa studsmattor, på golvet och även studsmatteväggar. Det fanns också en sådan där foampit, ni får ursäkta men jag vet faktiskt inte vad det heter på svenska. Och google translate översätter det till skum grop, njäe. Det är iallafall en sådan där pool med fluffbitar i så man kan kasta sig ut i den utan att göra sig illa. Det var superkul. 
 
 
Sen var det hem och börja göra sig i ordning för kvällen. Vi klädde upp oss och gick på japansk restaurang. Det var en teppanyaki resto, där man får en egen kock som står vid ens bord och lagar maten där. Våran kock var inte så bra på engelska, så det blev extra roligt. De styleade och jonglerade med ägg, och kastade matbitar som man skulle fånga i munnen. Sen hade de någon japansk hatt som de satte på huvudet på människor som fyllde år, och började spela en happy birthday låt, och typ alla kockar och servitörer stannade och sjöng med och klappade takten. Många av gästerna på restaurangen också. Det var en upplevelse det med! Maten var iallafall riktigt smarrig, och med ca 24 ton vitlök som vi bad dom ösa på med kändes det nästan som att jag var hemma igen. 
Försallad & svampsoppa, och min rosa lemonad. 
Vår kock sprutar lemonad på Eddie. Det var meningen att man skulle fånga det med munnen, men det hamnade överallt, jag tror nästan det var något fel på nappflaskan.
Min mat. Ser inte så festligt ut, men det är för att kocken kastade maten på tallriken, han tog liksom stekspaden och ba fjong, så landa maten på ens tallrik. Ser ni också all vitlök? Man ser den bäst på köttet, eller på tallrikten mellan köttbitarna där nere till vänster. Mums. Det var smarrigt. Och det var så mycket att det räckte till lunch för mig dagen efter också. Lyxlunch i skolan.
Jag fick ha på mig denna masken när de sjöng happy birthday sången. 
De bjöd på efterätt också. Men de smakade för mycket kaffe för min smak, men det är ju tanken som räknas.
Jag fick presentkort på massage! Så någon gång, förhoppningsvis snart, ska jag och Clarissa på 
Det var nog allt jag har att säga om min födelsedag. Igår hade vi säsongens näst sista match, vi förlorade som vanligt, men jag gjorde faktiskt mål så det kändes okej ändå. På torsdag har vi den sista matchen mot rivalerna Desert Ridge. Jag är redan taggad! 
 
(Skrev detta inlägg i skolan men det funkar inte att ladda upp bilder p.g.a. nätverksbegränsningar där, så jag väntade med att publicera)  
 
OCH HALLÅ, MÅSTE SÄGA ATT JAG ÄR LITE BESVIKEN PÅ ATT INGEN GISSADE RÄTT PÅ VILKA SUPERHJÄLTAR VI VAR PÅ HOOPCOMING. POWERPUFFPINGLORNA HALLÅ! (förlåt Lorre)
 

Årets bästa dag är här

Idag är det den 26 januari. Igår var jag 17 år och idag är jag 18. Whoppa! 18 är ju inte någon speciell födelsedag här, så som det är i Sverige, men det gör inte mig någonting. De flesta festar galet när de fyller 18 men mina planer är att med några vänner åka till jumpstreet (ett ställe med massa studsmattor) och sen ikväll ska jag och familjen ut och äta. Jag tycker att det låter som en alldeles fenomenal 18 års dag!
 
Igår var vi först på min lilla kusin Avi's födelsedagskalas, där fanns det mycket god mat, och jag fotade en del. Hon är så söt lilla Aviana. Sen på kvällen var det skoldans. Skolan hade sålt jättelite biljetter till den här dansen, så dom pratade om att ställa in den. Men det gjorde de inte. Vi (en grupp på 6 personer) var nästan de ända där. Det var också en grupp med typ 25 mormoner, och Student Counsel-medlemmar, som fixde alltihop. Så vi hade nästan personliga DJ:s och dansgolvet för oss själva. Det var riktigt kul, även om själva dansen var ganska fail. Men vi dansade på hela kvällen. Vi var liksom partyt, på riktigt. 
 
Fancy.
Dom hade en hoppborg.
Deja vu från dagen efter thanksgiving? 
 
Sen var det hem och börja fixa oss för dansen. Ser ni vilka vi är? 
 
Vi övade också på att dansa. Gissa om vi var kungarna på dansgolvet sen? Inte för att det var så mycket konkurrens om den titeln, men ändå, jag är rätt säker på att vi vann.

Upptagen vecka

Denna vecka har jag inte haft någon tid till bloggande. Men det har vart en bra vecka! 
Det har faktiskt vart spiritweek i skolan, även om det knappt märkts. Det var inte i närheten lika big deal denna gång som veckan innan homecoming. Anledningen till att vi haft spiritweek denna vecka är för att det är skoldans på lördag. Winter Formal, dansen där flickor bjuder pojkar, bytte detta år namn till hoopcoming. Och det kommer inte vara så formellt alls, för man ska inte ha klänning och vara uppklädd på det viset, utan man ska klä ut sig. Temat är superhero. Jag har min dräkt fixad, men den är tyvärr sekretessbelagd tills vidare så ni får vänta och se när tiden är inne. Jag hoppas jag inte gör allt för många besvikna när jag berättar att jag inte bjudit ut någon pojke till dansen utan planerar att gå med kamrater istället. 
 
Annars har det inte hänt överdrivet mycket. Har haft mycket plugg och prov denna vecka, men nu är det bättre, och tur är väl det för jag tänker inte spendera min födelsedag med mina läxor. Födelsedag. Jag blir 18 på söndag, wheeo! Jag är så gammal. Fick ett paket från min kära familj idag också, men jag sparar det tills söndag. 
 
Tack och hej för mig. Nu ska det nog inte dröja lika länge innan jag uppdaterar igen. 
Min lilla kusse som fyllde 3 år igår. Ja må hon leva! 

Big Man on Campus

Igår var jag som sagt hemma från skolan, men sen på kvällen hade svullnaden gått ner och jag täckte mina altslag så gott jag kunde så jag kunde gå på Big Man on Campus. Det är en tävling där senior pojkar på skolan nomineras till att tävla om att bli skolans Big Man. Varje pojke som tävlar går först en catwalk uppklädd, sen en catwalk i beachtema, och sen är det en akt där de alla får showa off, som en talangjakt. De flesta av de tävlande kände jag inte, men det var riktigt roligt ändå. De jag känner, eller iallafall är bekant med är Nate (rapparen med orangea brallor) & min favorit, Patrick (i banandräkten). 
Det var kul att se vad folk hittade på till talangtävlingen. Det var allt från dans och show till riktigt duktiga pianospelare. Tyvärr missade jag att filma en kille som var helt fantastisk på piano. Jag hejade iallafall på Patrick. Fick sedan veta att min värdbror Esteban hade blivit nominerad till denna tävlingen men att han tackat nej. Det hade vart jätteroligt om han vart med! 
Alla de tävlande.
 
Klippte ihop en liten film från talangdelen också. Min kamera vägrade filma mer än ett par sekunder i sträck, så det är massa små snuttar. Det bästa är i slutet, så om du väljer att kolla på detta så kolla på hela. Mina favoriter var the lonely white guy (startskärmen), pianokillen (jag fick bara med lite av hans show, han satt och spelade en mashup av Coldplay och Adele låtar senare) och bananen.
 
 
Och vinnaren, the Big Man bleeeev....... Patrick!
 

En sämre start på 2K14

En liten historia.

Det var en gång en Clara som var på avskedsfest för hennes tyska kamrat. Clara råkade nudda metallbyttan som bonfiren var i och fick ett brännmärke på benet. Först var det bara en brännblåsa, men sen gick den sönder och det var ett vanligt sår. Ungefär en månad efter att blåsan, som senare kom att kallas Carl, uppstod såg han ut som ett svart hål in i Claras ben (man ska alltid överdriva) och skolans trainer sa åt Clara att Carl var infekterad. Så senare samma dag gick Clara till doktorn. Doktorn sa att det var en möjlig infektion och skrev ut antibiotika som skulle hjälpa Carl att läka fint. Skorpan trillade av och Carl såg bättre ut, allt var frid och fröjd tills 19 av de 20 utskrivna pillrena var ätna. Clara vaknade upp på natten av att hennes öron kliade, och när hon steg upp på morgonen hade hon prickar på händerna, också dessa kliade. Claras värdmamma gav henne en allergitablett, och skickade sedan iväg Clara till skolan. Under skoldagen spred sig utslagen, och de kliade som in i bomben. När utslagen dök upp på bröst, hals och ansikte så bestämde sig Clara för att skippa sista lektionen och åka till doktorn. Doktorn sa att detta var en allergisk reaktion mot antibiotikan. Happ. Clara hade alltså fått sin första allergiska reaktion någonsin. Hon fick nu nya piller utskrivna för att stoppa den allergiska reaktionen, och lite allergitabletter. Morgonen efter, när Clara skulle börja äta sina nya piller, var utslagen värre, och hennes ansikte var rött och svullet, så hon bestämde sig för att inte gå till skolan. Idag är Clara inne på sin andra dag med de nya pillrena, och efter en natt som på grund av kliande inte bestått av mer än cirka 3 timmars sömn så ser hon nu lite mer rosa än röd ut. Hon hoppas nu på att utslagen fortsätter blekna, och framförallt att de slutar klia så förbannat.
 
Hoppas ni andra fått en bättre start på 2014 än vad jag fått. Först sängliggandes i en vecka för att jag var sjuk, och nu det här. Woaaahh its a party in the USA.
Iställed för att äckla er med bilder på utslag så drar jag en #TBS (throwbacksaturday) till homecoming. Clarissa, Kristen, Claire, Clara.

Jag ska kasta hatten i vädret

Har jag berättat att jag ska vara med på graduation? Även fast jag är en junior! Jag ska inte få något äkta certifikat som alla "riktiga" graduaters får, men jag ska få vara med på ceremonin och det för upplevelsens skull. Hipp hipp hurra på det! Har nu precis beställt min cap & gown, ni vet en sån där sing-hallelulja-dräkt och en sån där hatt med en tassle på toppen som man kastar upp i luften. Jag är supertaggad! 
Man får grejerna skickade till sig precis innan graduationen äger rum så jag kan tyvärr inte visa bilder på det. Jag vet faktiskt inte ens hur de ser ut. Men jag antar att de är gröna. Här får ni en bild på en av våra skolbussar istället.
 

Some Questions


Jag blir så glad när ni frågar grejer, jag vill bara svara på allt på en gång! Men för att hålla uppdateringen uppe på bloggen får jag köa inläggen och inte publicera 3 stycken på samma dag. Hehe. Här kommer iallafall mer svar.
 
Haha, läste nyss senaste inlägget! kul att du svarar på frågorna:) jag ska antagligen åka ett år till usa nästa år så jag har massor av frågor! 
Vad roligt! Du är välkommen att fråga på allt du undrar över och jag ska göra mitt bästa och försöka ge bra svar.

När ni gjorde utresan från sverige... var det några från yfu med i new york de första dagarna eller var det bara ungdomar från explorius? 
I vår grupp och på vårt hotell var det bara ungdomar från Explorius. Ute på gatorna i New York råkade jag stöta på en grupp STSare där bland annat en kompis till mig var, men det var ända gången jag såg några andra utbytesstudenter än oss Exploriusare. Så nej, det var inga YFUare där som vi såg.

Har alla blivit tilldelade en sport på skolan eller är det valfritt vad och om man vill göra något? 
I skolan får man välja sporter, för det mesta. Jag visste innan jag åkte att jag skulle vilja spela fotboll, så min värdfamilj fixade in mig i en klass som är en specialidrottsklass, så man inte har vanlig idrott utan är i en sport och stannar och tränar efter skolan också. Men det är uppdelat i olika säsonger, och fotboll är en vintersport här, så då hade de bara skrivit upp mig på cross country utan att jag visste det. Jag visste liksom inte ens vad cross country var. Men det var nog ett specialfall eftersom jag kom hit efter att skolan börjat så jag kunde inte vara med och sätta ihop mitt schema. Jag hade nog kunnat droppa cross countryn om jag ville det och gå med i någon annan sport/ ha vanlig idrott. Man behöver ju inte sporta alls om man inte vill det, man kan välja att ha bara akademiska ämnen. Men jag rekommenderar verkligen att gå med i någon sport för det är typ det socialaste man kan göra här, och det är på sporterna som jag lärt känna flest kompisar.

Vilka olika sporter finns på din skola och vet du vad som brukar finnas på andra runt om i landet? Kan alla i cheerleeding laget göra volter och hjula?:) 
Jag går på en hyfsat stor skola (ca 2500 elever) så vi har ett stort utbud av sporter. På ett skolår kan man utöva tre olika sporter, för det är höstsport, vintersport & vårsport. De sporter vi har är: 
Badminton
Baseball
Basketball
Booster Clubb (detta vet jag inte vad det är)
Cross Country (Min höstsport)
Football
Golf
JROTC (militärträning)
Soccer (Min vintersport)
Softball
Spiritline (tror detta är cheerleading, men är inte säker. Vet att vi har cheerleading iallafall)
Swim & Dive
Tennis 
Track & Field (Min vårsport)
Volleyball
Wrestling
 
Jag vet att utbudet ofta är större ju större skolan är. Exempelvis min kompis Ida (hennes blogg), går på en liten skola och jag tror de bara hade en sport att välja på per säsong. Så nu är det vinter och då spelar de basket. Hur det ligger till med cheerleadingen på min skolan är jag inte så insatt i, jag har ju sett cheerleadersarna heja, och då gjorde de volter och kasta upp varandra i luften och sånt där, men det var varsity (de bästa) så jag vet inte hur duktiga de som är på JV (de som inte är de bästa) är. Men om du skulle vilja testa cheerleading när du är här så tror jag inte att det är några problem, jag menar, ingen förväntar sig att du ska kunna massa grejer innan du kommer och testar en sport.
 
Är det många på din skola som är överviktiga eller är alla lika fit som dina kompisar är?;) 
Haha, detta är en fråga nog många undrar, men är lite blyga att ställa. Men ja, det finns en hel del överviktiga människor på min skola, även om jag trodde att det skulle vara mer innan jag kom hit. Många får sin dagliga motion genom att vara med i en sport på skolan, och vissa utövar klubbsporter också. Jag har en teori om att folk inte är lika övervitiga här där det är varmt eftersom att man ofta äter mindre när man är på varma ställlen, som när man är utomlands och typ bara tar en glass till lunch, om ni förstår vad jag menar? Men jag vet inte. Det finns en del överviktiga, men det finns också många som är i form.

Stämmer det att nästan varje amerikansk familj har husdjur? 
Detta påstående har jag aldrig hört förr, men jag tror inte att det stämmer. Min värdfamilj har inga husdjur. Dock har min kusinfamilj hund, och jag vet att många av mina kompisar har hundar. De flesta tror jag faktiskt har hund nu när jag tänker efter, så ja kanske. Många har husdjur, men verkligen inte alla. Does that make sense?

Tack för svar:) din blogg är grym!
Tack för frågorna, och fråga på om du undrar över mer saker, jag tycker bara det är roligt att svara. Och tack vad glad jag blir att du gillar bloggen! :)
Boots, mina kusiners hund.
 

It is movietimeee, hepp hepp

Jag går fortfarande på bio titt som tätt här borta, och tänkte nu tipsa om två filmer jag nyligen sett. Rubriken till detta inlägg kommer från en reklam som visas innan varje bio här, på en kamel som går runt i en biosalong och säger åt folk att stänga av mobilerna. #NTDM, no texting during movie. It can wait. Haha.
 
Frozen
En disneyfilm, men låt er inte stoppas av att det är en barnfilm, för den är så bra. Och man får låtarna på hjärnan, men vad gör väl det? Det är ju bara trevligt att gå runt och tralla på disneysånger. Måste också tillägga att den är bättre än vad trailern kan få en att tro.
 
 
The secret life of Walter Mitty 
En slags äventyrskomedi, den var riktigt rolig faktiskt. Fina landskap och så också. Se den vettja.
 
 
Jag som är dålig på att kolla på film & tv tipsar nu om filmer på min blogg. Vad händer? Jag vet inte alltså, men jag antar att staterna förändrar mig. Det var allt för denna gång, tack och hej. 
 

We are hikers

Att hikea är något som är riktigt poppis här. Jag har nu vart på min andra hike, denna gången var det jag, Clarissa, Bianka & Kristen som hikeade. Det var Superstition Mountains vi hikeade, samma som förra gången, men en annan del av berget, så det var ändå helt annorlunda. Jag lånade med mig Sergios kamera också. 
Detta var den trailen vi vandrade.
Bianka & Kristen.
Bianka snubblade.
Vi hittade en grotta, där vi lekte med självutlösaren. Feint. Lägg märke till plåstrena på Biankas ben lol.
 
Här kom vi knappt med i bilden, men jag tyckte den var skön ändå. 
 
Det var en kul hike, och jag har nu börjat jobba på brännan på benen när jag vandrade i korta shorts. Efter hiken var jag medbjuden på swing dancing (länk för dom som inte vet vad swing dancing är) av Andrew, en kompis från cross countryn, men jag fegade ur och stannade hemma och spelade risk istället. Dans är inte riktigt min grej. Speciellt inte när det är snabb dans med avancerade steg. 
 
Idag har jag planer på att vara produktiv. Jag har redan tagit en springtur (och märkt hur ur form jag är efter en veckas sängliggande, buhu), planerar att städa rummet, och plugga lite. Och ikväll ska vi till Olive Garden, en italiensk restaurang. Jag är på glatt humör, detta var en bra helg, och den är inte ens över än.
 
Har ni samma schema varje dag? 
Nejmen en fråga, vad kalas. 
Ja, vi har samma lektioner varje dag. Varje dag ser på pricken likadan ut, förutom onsdagar då skolan börjar 8:30 istället för 8:00, och alla lektioner är 55 minuter långa istället för 59. Men ja, vi läser samma ämnen varje dag, jag tycker det är rätt bra, även om det kan kännas lite enformigt ibland.
 

Schedule

Nu är jag tillbaka i skolan sen två dagar. Samma schema för mig, men helt mixade klasser. 
1st hour: Junior English- Helt ok klass. Blev placerad på samma ställe som förra terminen, bara en rad bakåt, kul med lite omväxling. 
2nd hour: Intermediate Painting- Här hade jag en härlig grupp vänner förra terminen, som inte är kvar nu. Bara en av dom är kvar, så det är inte så kul som innan. Dock fortfarande chillklass.
3rd hour: Algebra II- Usch. Denna klass gillar jag inte. Klassen verkar sova hela tiden och läraren racear så jag hamnar efter och fattar noll. Fick nya bathroompasses nu iallafall. Minns ni dom? Ju större kissblåsa du har desto bättre betyg får du, typ. 
♦LUNCH♦
4th hour: American History II- Historian var min allra värsta klass förra terminen. Men nu har jag ny lärare, vilket gjorde STOR skillnad, och så har jag denna lektion tillsammans med Kristin (Norge) så det är mycket bättre än innan.
5th hour: Chemistry- Ok klass. Samma lärare som innan, vilket jag är glad för. Lite tråkigt att jag behövde lämna mina kemihomies, men denna klass ska nog vara okej ändå.
6th hour: Soccer- Precis samma som innan, så här var det ingen skillnad. Dock är jag lite avis på Kristin som har vanlig idrott/pre track training denna timma, hon har den med massa av mina cross country kompisar. Buhu. Men sen när tracksäsongen börjar är jag med i den gruppen igen, så det ser jag fram emot. 
 
Vet inte om jag ska försöka ändra något på mitt schema eller om jag ska låta det vara såhär hela terminen. Just nu satsar jag på att bli helt frisk och att inte hamna efter i matten. Nu måste jag göra matteläxa, tjing tjong.
Hitta en gammal bild på Clarissa, Kristen & mig från någon footballsmatch någon gång. 
 
 

Jul & Nyårsbilder

Bloggningen har uteblivit i ett par dagar på grund av sjuka. Året kunde gärna fått börja bättre för mig, vaknade den 1 januari med halsont och huvudvärk, och det har hållt i sen dess. Tror dock att det börjar bli lite bättre nu, huvudvärken är inte lika påtaglig längre. Får se om jag pallrar mig till skolan på måndag. Jag orkar inte skriva massor om mitt nyår, men det var ett speciellt nyår kan jag säga. Firades med 85% främlingar som snacka spanska och helt utan fyrverkerier, men det var trevligt att få se hur andra kan kalasa in det nya året också. 
Som kompensation för lite text kommer här en hel del bilder.
Nej men kolla vilken snygg mössa Segio har, vem kan ha stickat den? Clara kanske? Jahadå så är det minnsann.
Collaget här är från nyår, jag vann på Right Left Center (!!!!!! wowowow), och spelade biljard, och så har vi ett litet familjefoto på de som var friska.